علی‌اکبری: فکر کردن به کشتی؟ MMA را بیشتر دوست دارم/ دنیا مدیون مک‌گریگور است

ورزشکار MMA کشورمان گفت که همچنان کشتی را دوست دارد، اما نه به اندازه MMA. او همچنین می‌گوید که از تمام مبارزهای دنیا بیشتر زحمت می‌کشد.

16:34 07/اردیبهشت/1401
شناسه خبر: ۷۳۴۶

به گزارش mma.ir و به نقل از خبرگزاری تسنیم ، «امیر علی‌اکبری» پس از دوری اجباری از کشتی به یکی از اولین ورزشکاران ملی رشته‌های مختلف تبدیل شد که به سمت ورزش MMA رفت؛ رشته‌ای که تا قبل از حضور علی‌اکبری تنها برای بخشی از علاقه‌مندان رشته‌های رزمی شناخته شده بود، اما با حضور و فعالیت او، رفته رفته شاهد توجه بیشتر مردم به این رشته بودیم.

علی‌اکبری در سال‌های حضور در MMA نیز همانند دوران حضور در کشتی موفق به رقم زدن اتفاقات جذابی شد و حتی تا امضای قرارداد با سازمان معتبر UFC هم پیش رفت، اما این قرارداد بنا به دلایل و مشکلاتی لغو شد تا شاهد حضور مبارز کشورمان در سازمان وان چمپیون باشیم.

آخرین مسابقه شما در سازمان وان چمپیون مهرماه سال گذشته برگزار شد. در خصوص شرایط خودتان صحبت می‌کنید؟

مهرماه سال گذشته آخرین مسابقه‌ام در سازمان وان چمپیون بود و بعد از آن هنوز مسابقه‌ای انجام ندادیم.

چند مسابقه دیگر با این سازمان قرارداد دارید؟

برای ۴ مسابقه با این سازمان قرارداد دارم، اما ۷، ۸ بازی‌ام نیز لغو شد. منتظر هستیم این چهار بازی انجام شود که ۲ مسابقه آن را انجام دادم و ۲ مسابقه دیگر باقی مانده است.

قرار بود در اردیبهشت‌ماه، مسابقه سوم شما در سنگاپور برگزار شود که این مسابقه نیز لغو شد.

دوم اردیبهشت‌ماه فایت داشتم که حریف این مبارزه را لغو کرد. منتظر هستم تاریخ جدید را به ما اعلام کنند.

کشتی , بوکس ,

از شرایط خودتان در سازمان وان چمپیون راضی هستید؟

وان چمپیون سازمان خیلی خوبی است، اما برای من حضور در این سازمان زیاد خوش یمن نبود. حضورم در این سازمان با شروع دوران کرونا بود و ۷،۸ فایتم لغو شد. رفتم سنگاپور و برگشتم و حدود ۷،۸ ماه بدنم را آماده نگه داشتم، اما دو بازی آخر را اصلاً خوب بازی نکردم و دو مبارزه بد داشتم. در این چند ماه تمام تمرکز خود را گذاشتم تا خیلی پر قدرت بازگردم. کمپ‌های خارج از کشور داشتم و مجدداً «علیرضا استکی» را بازگرداندیم تا بتوانم آماده‌تر برگردم و جبران کنم.

به همکاری دوباره با استکی اشاره کردید. در مقطع اول همکاری دوران خیلی خوبی داشتید، اما چه اتفاقاتی منجر به جدایی شد و چه شد که مجدداً شاهد همکاری دوباره شما هستیم.

علی آقا دوست داشت به بوکس برود و خیلی علاقه داشت مدتی در بوکس فعایت کند. دو، سه سالی من را تنها گذاشت و سرمربی تیم ملی بوکس شد. در حال حاضر که بوکس سر و سامان گرفته، مجدداً صحبت کردیم تا دوباره صبح‌ها به تمرینات بازگردد.

کشتی , بوکس ,

از اولین قهرمانان ملی ورزش ایران بودید که بعد از اتفاقات کشتی وارد ورزش MMA شدید و به نوعی مسیر را باز کردید. در حال حاضر خیلی از قهرمانان ملی با توجه به نزدیکی به پایان دوران قهرمانی به حضور در این رشته فکر می‌کنند. 

حضور در MMA برای من یک اتفاق و خواست خدا بود، اما این‌گونه نیست که قهرمانان با بازنشستگی در ورزش خودشان وارد این ورزش شوند. در ۲۴، ۲۵ سالگی وارد MMA و در اوج جوانی نسبت به یک سنگین وزن وارد این رشته شدم. نزدیک به چهار سال در کمپ‌های خارج از کشور دوره دیدم تا توانستم اولین فایت خود را انجام دهم. اصلاً این‌گونه نیست که یک ورزشکار کشتی، بوکس، جوجیتسو و کیک‌بوکس بدون تمرین MMA بتواند وارد این رشته یا با بازنشستگی وارد MMA شود. این رشته نیز تمرینات خاص خود را دارد.

حتماً در این سال‌ها خیلی از قهرمانان ملی از شما برای حضور در MMA مشاوره خواستند؟

به همه مشاوره دادم و اینجا نیز می‌گویم هر کسی بخواهد وارد MMA شود، باید سه رشته کیک‌بوکس، جوجیتسو و کشتی را خوب بلد باشد تا موفق باشد.

در حاضر در ۳۴ سالگی قرار دارید؛ عمر ورزش قهرمانی رشته شما چقدر است؟

قطعاً هر ورزشی عمر قهرمانی خود را دارد، اما در MMA قهرمان داریم که ۴۲ ساله است و قهرمان هم داریم که در ۳۰ سالگی خداحافظی کرده است. این به ذهن هر ورزشکار و کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد بستگی دارد. اعتقاد دارم تا زمانی که ذهن خسته نشود، بدن را می‌توان کشید. در سنگین وزن اگر خدا بخواهد فکر می‌کنم بتوان تا ۴۰، ۴۲ سالگی فایت کرد.

کشتی , بوکس ,

به نظر می‌رسد با توجه به آمادگی بدنی بتوانید تا این سن فعالیت داشته باشید.

هر چه خدا بخواهد. من هر موقع نیت کردم نشده و این موضوع را به خدا می‌سپارم.

زمانی که کشتی را شروع کردید، فکر می‌کردید یک روز سرنوشت شما را به سمت MMA بیاورد و حتی دستاوردهای شهرت و اعتباری بیشتری برای شما داشته باشد؟

هیچ کسی از فردا خبر ندارد و من نیز هر چه دارم از کشتی داشته و هنوز هم کشتی را دوست دارم، اما اتفاقاتی است که خدا رقم می‌زند و تو هیچ برنامه‌ای برای آن نداری. کشتی می‌گرفتم و خیلی هم کشتی را دوست داشتم و خیلی هم در کشتی خوب بودم، اما اتفاقات دست به دست هم داد و خدا خواست در این رشته فعالیت کنم. راضی هستم و خدا را شکر می‌کنم که مسیر من را طوری تغییر داد که زمین نمانم.

کشتی , بوکس ,

پس همچنان کشتی ورزش محبوب شما است؟

کشتی را دوست دارم، اما نه اندازه MMA.

پس MMA جای کشتی را گرفته است؟

بله، صددرصد.

سال گذشته محرومیت شما از حضور در کشتی به پایان رسید و برخی خبرها در رسانه از احتمال بازگشت شما بود. اصلاً به این موضوع فکر کردید؟

یکسری دوستان با من صحبت کردند که یک یا دو کشتی برای خداحافظی بگیرم، اما شرایطم در MMA طوری شده که باید صددرصد توان خود را بگذارم و برگردم. چون دو باخت داشتم برای خودم خیلی مهم است که برگشت پرقدرت داشته باشم و اصلاً نمی‌توانم به کشتی فکر کنم و تمام تمرکزم روی MMA است.

با توجه به ابراز علاقه شما اگر شرایط برای انجام کشتی خداحافظی مهیا شود، این کار را خواهید کرد؟

شرایط بدنی‌ام به گونه‌ای است که اگر بخواهم کشتی بگیرم با یک ماه تا ۴۰ روز تمرین بتوانم یک کشتی خداحافظی بگیرم، اما همه مربوط به شرایط است. اینکه کسانی که سر کار هستند و مربیان و سرمربیان این قضیه را بخواهند و شرایط مسابقه‌ای من هم جور باشد… هر چه خدا بخواهد.

همچنان علاقمندان به کشتی اخبارشما را در فضای مجازی پیگیری می‌کنند. با خانواده کشتی و مسئولان و قهرمانان فعلی و گذشته ارتباط دارید؟

محبت دارند. دورادور جویای احوال همه هستم. خودم را از خانواده کشتی می‌دانم که فایتر شده است. قطعاً رابطه عاطفی بین من، کشتی و کشتی‌گیرها است. دورادور پیگیر آنها هستم و آن طور که شما می‌گوید آنها نیز پیگیر ما هستند. (با خنده)

کشتی , بوکس ,

شرایط کشتی فرنگی را با «محمد بنا» چگونه می‌بینید؟

کشتی فرنگی با تیم جوانی که به آن تزریق شده است و کادر فنی خوبی که بالای سر آن است، نسبت به گذشته پیشرفت خیلی خوبی داشته است. بعد از بچه‌هایی که خیلی خوب بودند و قهرمان المپیک شدند و پیر شدند، یکی، دو سالی وقفه افتاد، اما تیم فعلی هم جوان است و هم می‌تواند موفقیت‌های بیشتری کسب کند.

عملکرد «علیرضا دبیر» را در فدراسیون کشتی چه طور دیدید؟

هر ورزشی را باید دست اهلش داد. همان‌طور که کشتی دست آقای خادم بود و حالا دست آقای دبیر است. قطعاً در این شرایط موفق‌تر از زمانی است که دست کسانی دیگر باشد. خیلی خبر ندارم، اما فکر می‌کنم اوضاع کشتی نسبت به قبل بهتر شده است.

شاهد مسابقات زیرزمینی MMA هستیم که باعث سوءاستفاده‌هایی از برخی جوانان شده است. نظر شما را در این خصوص چیست؟

خدا را شکر شنیدم که MMA قانونی شده و قرار است مسابقات کشوری آماتوری برگزار شود. از روز اول تمام تلاشمان این بود که این اتفاق بیفتد و مهم نیست به دست چه کسی رقم بخورد. مهم این بود که این ورزش قانونی شود و جوانان هرز نروند. خدا را شکر که این اتفاق افتاده است و سر و سامانی قرار است بگیرد.

انجمن ورزش‌های رزمی متولی این رشته است. اگر از شما هم کمک بخواهند در کنار آنها خواهید بود؟

از روز اول به این ورزش کمک کردیم و هر جا هم کاری از دستمان بر بیاید کوتاهی نخواهیم کرد.

قرارداد شما به دلایلی با سازمان UFC حفظ نشد؛ امکان حضور شما در آینده در قفس این سازمان وجود خواهد داشت؟

برای قرارداد با UFC از چیزهای خیلی بزرگی گذشتم و تمام هدفم مبارزه در UFC و گرفتن کمربند این سازمان بود که نشد. خواست خدا این بود و اعتقاد دارم تا خدا چیزی را نخواهد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. قطعاً اگر خدا بخواهد شرایط برای بازگشت وجود دارد. تمام هدفم این است که برگردم.

مبارزه در UFC اوج قلّه ورزش MMA باشد؟

با خواست خدا و در این روزهای عزیز و دعای مردم دوباره این اتفاق بیفتد. خدا شاهد است که با توجه به حضور در کمپ‌های خارج از کشور، از تمام فایترهای دنیا بیشتر زحمت می‌کشم. فقط خواست خدا مانده که بخواهد و شرایط جور شود و رقم بخورد که به UFC بازگردیم.

 فایتر مورد علاقه شما در دنیا چه فایتری است؟

فایتری در دنیا داریم که خیلی کامل است و آن «جان جونز» است. او واقعاً فایتر کاملی است و فایتر مورد علاقه بسیاری از ورزشکاران MMA است. مبارزه او را دوست دارم، اما دوست دارم به سبک خودم مبارزه کنم.

در سالیان اخیر در MMA «حبیب نورماگمومودوف» و «کانر مک‌گریگور» ورزشکاران شناخته شده‌ای هستند؟ عملکرد کدام را ترجیح می‌دهید؟

کل MMA مدیون کانر مک‌گریگور است که سطح MMA و UFC را بالا برد و به دنیا شناساند. بعد از آن نیز حبیب خیلی کار بزرگی کرد و ۲۸ مبارزه بدون باخت را پشت سر گذاشت. از طرفی مسلمان است و عِرق او را دارم و تعصبش را می‌کشم. هر دوی آنها را دوست و اعتقاد دارم به ورزش MMA در دنیا کمک کرده‌اند.

در MMA همیشه محکم و پرقدرت از اعتقادات خود دفاع کردید؟

خاک پای مسلمانان و بچه شیعه‌ها هستم و هر چیزی بوده است دلی بوده و امیدوارم خدا قبول کند.

صحبت پایانی.

ممنون از شما و امیدوارم با یک برد شیرین زحمت همه مربیان و کسانی که به من کمک می‌کنند را جبران کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز