درخواست برادر یک قربانی اعدام از جاشوا برای حمایت از حقوق بشر در عربستان

برادر یکی از قربانیان اعدام در عربستان از آنتونی جاشوا درخواست کرد برای آزادی و حقوق بشر در این کشور تلاش کند.

18:24 29/مرداد/1401
شناسه خبر: ۷۶۲۳

به گزارش mma.ir و به نقل از گاردین، یک فعال جمهوری‌خواه که برادرش در یک اعدام دسته جمعی توسط دولت عربستان کشته شد از آنتونی جاشوا بوکسور انگلیسی خواست که از نقض حقوق بشر توسط این کشور چشم پوشی نکند. برادر این فرد در میان ۸۱ نفری بود که در ماه مارس توسط دولت اعدام شدند.

آنتونی جاشوا بوکسور پرافتخار نیز عنوان کرد نقض حقوق بشر از سوی عربستان را نمی پذیرد و چشم پوشی نخواهد کرد.

گاردین فاش کرد که اخیراً آنتونی جاشوا نامه‌ای از سوی یاسر الخیاط که برادرش مصطفی در بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی در تاریخ عربستان سعودی کشته شد، دریافت کرده است. یاسر الخیاط در این نامه از آنتونی جاشوا خواست مانند محمد علی و لوئیس همیلتون در راستای مبارزه برای آزادی و حقوق بشر رفتار کند.

در این نامه به جاشوا آمده است: برادرم توسط مقامات عربستان سعودی به دلیل جرأت درخواست حقوق اولیه انسانی که شما در بریتانیا از آن برخوردار هستید، اعدام شد. او یکی از ۸۱ مردی بود که در بزرگترین اعدام دسته جمعی در تاریخ کشور کشته شدند. بیش از نیمی از آنها، از جمله مصطفی به دلیل شرکت در تظاهرات جمهوری‌خواهی اعدام شدند. او را مخفیانه اعدام کردند و به ما اطلاع ندادند. ما فرصتی برای خداحافظی نداشتیم و جسد او حتی برای دفن به خانواده ما تحویل داده نشد. جامعه ما در ماتم است و مردم ما در ترس به سر می برند. مقامات عربستان از رویدادهایی مانند مسابقه بوکس استفاده می کنند تا نگاه ها را از ظلم منحرف کنند. اگر این مبارزه بوکس بدون مطرح شدن حقوق بشر صورت گیرد، این پیام را به حاکمان عربستان سعودی می‌فرستد که می‌توانند در کارشان موفق باشند.

موضوع حقوق بشر در  هفته گذشته زمانی که سلما الشهاب، دانشجوی دکترای دانشگاه لیدز، به دلیل انتشار پست حمایت خود از فعالان حقوق زنان در توییتر به ۳۴ سال زندان محکوم شد، بار دیگر برجسته شد. این حکم توسط عفو بین‌الملل به عنوان حکمی ظالمانه محکوم شد.

الخیاط در نامه خود به جاشوا یادآوری کرد که صحبت کردن می تواند تفاوت ایجاد کند. لوئیس همیلتون راننده فرمول یک نشان داد که چهره های ورزشی می توانند برای رقابت به عربستان سعودی بروند و همچنین با مردم این کشور ابراز همبستگی کنند.

در ادامه این نامه آمده است: زمانی که محمد علی در سال ۱۹۷۴ در زئیر با جورج فورمن مبارزه کرد، همبستگی خود را با مردم این کشور نشان داد و به قهرمان آنها تبدیل شد. شما می توانید با اذعان به رنج مردم عربستان سعودی و درخواست برای احترام به حقوق آنها توسط رژیم، قهرمان مردم عربستان باشید.

سخنگوی جاشوا متعهد شد که موضوع الخیاط را بررسی می کند. او به گاردین گفت: آنتونی مسئولیت خود را به عنوان یک چهره جهانی می‌پذیرد و از هیچ گونه نقض حقوق بشر چشم پوشی نمی‌کند و اقداماتی را برای بررسی این موضوع انجام خواهند داد.

گاردین اعلام کرد که برای دریافت اظهارنظر در این مورد به مقامات سعودی مراجعه کرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز